Statens jernbanetilsyn gir dere her noe generell informasjon før dere starter på utfyllingen av søknadsskjemaet om driftstillatelse etter en endring av en fornøyeslesinnretning.
Før dere søkte skal dere ha meldt ifra til SJT om endringen av fornøyelsesinnretninger. Dere skal også ha mottatt et svar på meldingen som sier at dette er søknadspliktig sammen med informasjon om hvilken dokumentasjon dere må sende inn som minimum for å få ny driftstillatelse for innretningen.
Dersom dere ikke sender inn den dokumentasjonen som vi har bedt om, vil dere i første omgang motta en purring fra oss. Dersom vi ikke får inn tilstrekkelig dokumentasjon etter purringen, vil dere kunne få avslag på søknaden.
Det påbegynte skjemaet lagres automatisk. Hvis det viser seg at dere mangler dokumenter, kan dere lagre søknaden, avslutte og fortsette på utfyllingen senere.
Lover og forskrifter:
Tilsyn (https://www.sjt.no/fornoyelsesinnretninger/tilsyn/)
Veiledning (https://www.sjt.no/fornoyelsesinnretninger/veiledning/)
Gebyrer ved endring (https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2017-01-17-41)
Gebyrer:
Merk at når dere sender inn skjemaet for søknad om driftstillatelse etter endring, må dere betale saksbehandlingsgebyr. Saksbehandlingsgebyret vil være 1 x årsgebyret. Dersom innretningen bytter gebyrklasse, vil dere få et saksbehandlingsgebyr tilsvarende den nye gebyrklassen. Dere slipper å betale årsgebyret på nytt for inneværende år. Ved utstedelse av driftstillatelse for innretninger der årsgebyret for inneværende år er betalt, skal det ikke betales nytt årsgebyr før neste kalenderår. Vær oppmerksom på at dersom innretningen bytter gebyrklasse så vil ikke endringen trå i kraft før året etter. For eksempel dersom man går fra gebyrklasse 2, til gebyrklasse 3 så vil man måtte betale saksbehandlingsgebyr på 1 x gebyrklasse 3, men årsgebyret vil være i henhold til gebyrklasse 2 i inneværende året. Man blir fakturert for gebyrklasse 3 året etterpå.
Hvilken dokumentasjon dere bør ha på forhånd og som skal vedlegges søknaden:
Når dere sender inn søknadsskjemaet, bør dere på forhånd ha klar følgende dokumentasjon for oversending:
• Beskrivelse av endringen
• Foto av innretninger før og etter endring *
• Ny manual eller redigert manual fra leverandør
• Dokumentasjon på akseptabelt sikkerhetsnivå
• Oppdateringer av sikkerhetsstyringssystemet, hvis det er aktuelt
• Bekreftelse på ansvarsforsikring etter tivoliloven § 8, dersom endringen har medført at forsikringen dere har fra før ikke lenger dekker innretningen. Hvis forsikringen dekker innretningen også etter endringen, ber vi om en bekreftelse på dette.
* Dette punktet kan forandres basert på typen fornøyeslesinnretning. Som eksempel når man bygger nye løyper i en eksisterende høydepark trenger vi å se nytt løypekart, skisse av ny løype med relevant informasjon som lengder på elementene, høyde over bakken og bilder/skisse og beskrivelse av alle elementer som inngår i den nye løypen.
Saksbehandlingstid:
Søknad om driftstillatelse avgjøres snarest mulig og senest fire uker etter den dato da alle nødvendige opplysninger er fremlagt for Statens jernbanetilsyn. Derfor bør søknaden inneholde alle dokumenter som skal sendes inn.
Unntak hvis dere venter på rapporten fra uavhengig inspeksjon
Det er bare ett unntak fra kravet vårt om at dere skal sende inn alle dokumenter samtidig, og det er hvis dere venter på rapport eller annen dokumentasjon på akseptabelt sikkerhetsnivå fra et uavhengig firma (inspeksjonsorgan). Da kan dere sende inn søknadsskjemaet uten rapporten dere venter på.
I slike tilfeller kan vi starte på saksbehandlingen uten at dere får prosessen forsinket. Merk at dere likevel må sende inn eventuelt andre dokumenter på akseptabelt sikkerhetsnivå som ikke skal lages av inspeksjonsorganet!
Dokumentasjonen fra det uavhengige inspeksjonsorganet kan dere ettersende. Bruk et eget skjema når dere skal ettersende: «Sende inn dokumentasjon».
Opplasting av filer
Når dere laster opp et dokument, vil søknadsskjemaet be dere velge et navn på filen. Vi ønsker at dere gir filen et beskrivende filnavn. Det kan gjerne være et navn som forteller oss hvilket krav i søknadsskjemaet filen gjelder. Da blir det lettere for oss å finne igjen dokumentasjonen.
Hvert sted for opplasting av fil har et fritekstfelt. Fritekstfeltet kan dere bruke til å skrive kommentar eller forklaring til filene hvis dere tror det kan hjelpe oss.
Hva skjer etter innsending av søknadsskjemaet?
Etter innsending av skjemaet kan dere logge inn her og finne igjen søknadsskjemaet med vedlegg.
Dere får svar fra oss på Altinn – til virksomheten som har søkt. Dere er selv ansvarlig for å lese brevene i Altinn og svare innen fristene vi har satt. Sett gjerne opp mobilvarsel i Altinn!
Hvis dere sender inn søknadsskjemaet og det mangler dokumenter, skriver vi brev hvor vi etterlyser dokumentasjonen. Da vil det ta lengre tid før dere får svar på søknaden.
Dersom søknaden etter endring inneholder all dokumentasjon som vi har bedt om, og denne dokumentasjonen tilfredsstiller kravene i regelverket, får dere et brev med vedtak om driftstillatelse etter endring.
Uansett utfall av saksbehandlingen får dere faktura med saksbehandlingsgebyr. Vi minner på at dere er, og fortsatt vil være underlagt tilsynsmyndigheten til Statens jernbanetilsyn og må overholde forpliktelsene i regelverket.
Trenger dere veiledning?
Vi har veiledning på våre nettsider. Dersom dere ikke finner svaret på det dere lurer på der, ønsker vi at dere kontakter oss for veiledning tidlig i prosessen. Vi kan kontaktes på post@sjt.no eller 22 99 59 00. Vår telefontid er hverdager klokken 09.00 - 15.00.
Informasjon