Før du setter i gang bygging av en ny taubane og søker om driftstillatelse, må du sende melding om bygging av taubane. Da bruker du dette skjemaet: "Bygging av taubane".
Når vi svarer på meldingen om bygging beskriver vi også hvilken dokumentasjon du må sende når du søker om driftstillatelse.
Gjeldende skjema bruker du for å søke om driftstillatelse for en ny taubane. Når vi har vurdert at en endring av en eksisterende taubane krever ny driftstillatelse, bruker du følgende skjema: "Driftstillatelse for eksisterende taubane etter endring".
Saksbehandlingsgebyr
Når du sender inn søknadsskjemaet starter en saksbehandlingsprosess som utløser et saksbehandlingsgebyr (se gebyrforskrift for taubaner § 3.) Saksbehandlingsgebyret kommer i tillegg til årsgebyret.
Vi fakturerer saksbehandlingen av driftstillatelse for ny taubane, flytting av eksisterende taubane og sammensetting av brukte komponenter til ny taubane med et beløp tilsvarende to ganger årsgebyret.
Saksbehandling av driftstillatelse ved endring av eksisterende taubane faktureres med et beløp tilsvarende årsgebyret.
Informasjon om årsgebyret for de ulike taubaneklasser er å finne i gebyrforskriften § 2.
Hva skjer etter innsending av søknadsskjema?
Vi vurderer dokumentasjonen du har sendt inn, og tar eventuelt kontakt for avklaringer og supplerende informasjon.
Vi behandler søknaden om driftstillatelse snarest mulig, og senest innen 4 uker etter at vi har mottatt all nødvendig dokumentasjon.
Ta kontakt med oss hvis du har spørsmål eller behov for assistanse. Telefonnummeret til saksbehandleren du har fått tildelt finner du i svaret på melding om bygging eller endring. Alternativt kan du kontakte sentralbordet på tlf. 22 99 59 00.