Dette er en veiledning til forskrift av 1. juni 2022 nr. 914 om sikkerhetsstyring for jernbanevirksomheter på det nasjonale jernbanenettet (sikkerhetsforskriften § 3-1) om årlig rapportering av sikkerhetsindikatorer.
Rapporteringen gjelder for rapporteringsåret (1. januar – 31. desember). Det vil si at tall fra i år ikke skal være med.
Rapporteringen gjelder bare for aktivitet på jernbanen i Norge. Skulle det være felter hvor svaret er 0, skriv 0 fremfor å la feltet stå tomt.
Sikkerhetsforskriften gjelder for jernbanevirksomheter på det nasjonale jernbanenettet.
Utfyllingsskjema for rapportering av sikkerhetsindikatorer finnes elektronisk og logges inn med e-post eller ID-porten.
Krav til årlig rapportering etter sikkerhetsforskriften § 3-1
Det følger av sikkerhetsforskriften § 3-1 at den som driver jernbanevirksomhet skal rapportere sikkerhetsindikatorer årlig. Rapporten skal sendes til Statens jernbanetilsyn innen den fristen SJT bestemmer. Rapporteringsfristen er 31. januar.
Formål og virkeområde
Formålet med denne veiledningen er å beskrive hvilke sikkerhetsindikatorer som skal rapporteres til Statens jernbanetilsyn.
Veiledningen avgrenses til:
• fortløpende varsling og rapportering i forbindelse med den enkelte ulykken eller hendelsen etter varslings- og rapporteringsforskriften eller
• rapportering til andre myndigheter, som for eksempel Arbeidstilsynet, Kystverket osv.
Rapportering av sikkerhetsindikatorer etter sikkerhetsforskriften § 3-1
Jernbanevirksomhetene skal rapportere sikkerhetsindikatorene til SJT. De felles sikkerhetsindikatorene fremgår av vedlegg I til sikkerhetsstyringsforskriften.
Jernbaneulykkene skal rapporteres og beskrives. Bakgrunnen er at SJT skal få bedre kontroll på de ulykkene og hendelsene som er rapportert, og for lettere å kunne kontrollere om antall saker i skjemaet stemmer med beskrivelsene.
Alle kostnader knyttet til uønskede hendelser skal rapporteres. Dette betyr at virksomheten også skal ta med kostnaden til hendelser som ikke er jernbaneulykker. For indikatorer knyttet til kostnader er det ikke nødvendig å beskrive hver hendelse. Hvordan kostnadene skal beregnes fremgår av sikkerhetsforskriften vedlegg I, tilleggets punkt 5.
Kjøretøy i denne sammenheng kan også forstås som rullende materiell (tog og skift).
Nærmere om beskrivelse av jernbaneulykkene i fritekst
Beskrivelse i fritekst av jernbaneulykkene som rapporteres, lastes opp som eget vedlegg, og må minimum inneholde:
• dato for når jernbaneulykken skjedde
• sted og hvor på linjen jernbaneulykken skjedde
• beskrivelse av jernbaneulykken – hva som skjedde
• togfremføring eller skifting
• hvilke konsekvenser det fikk (som gjorde at det ble jernbaneulykke)
• hva som var årsaken til jernbaneulykken
• hvilke tiltak som er planlagt/gjennomført
Ved personskade må virksomheten ha med:
• antall alvorlig skadde (over 24 timers sykehusinnleggelse)
• antall døde
• hvilken kategori personen tilhører (passasjer, personell, tredjeperson)
Ved materielle skader skal kostnaden estimeres dersom de ikke er kjent.
Se mer informasjon om klassifisering av jernbaneulykker